Samoerai!

We zijn niet bang, we zijn niet bang!

 

De Kikkerclub is triest…

Vriendje Bas is gegrepen door een monster.

Wimmie en Luc willen het beest een lesje leren.

Maar het laat zich niet zomaar vangen.

Gelukkig komt Meester Qweh-Tah-Wel hen te hulp!

 

 

EEN SPEELSE, MUZIKALE MONOLOOG ROND KINDEREN IN HET VERKEER

 

Bekijk hier enkele fragmenten: http://youtu.be/94-pwPTvrXs

 

Wim Geysen creëerde dit theaterstuk in samenwerking met Rondpunt vzw, bondgenoot van kinderen van de weg. Rondpunt vzw voert actie voor een goede opvang van kinderen en jongeren die geconfronteerd worden met de gevolgen van een verkeersongeval. Daarom spoort Rondpunt vzw iedereen aan die beroepsmatig of vanuit een persoonlijke relatie bij hen betrokken is om gepaste aandacht, zorg en hulp te geven. Rondpunt vzw ondersteunt hen hierbij. Daarnaast helpt Rondpunt vzw deze kinderen en jongeren op weg naar mogelijke hulp door hen aangepaste informatie aan te bieden. Meer informatie? Surf naar www.rondpunt.be of mail info@rondpunt.be.

Het theaterstuk Samoerai! werd geschreven voor leerlingen van het lager onderwijs. Het vertrekt vanuit vragen en emoties van kinderen in het verkeer en sensibiliseert hen op een speelse manier omtrent de gevaren van het verkeer. Bedoeling is op een creatieve en niet belerende manier duidelijk te maken dat het verkeer er is voor iedereen en dat het geen vijand hoeft te zijn. Samoerai! is een aanleiding om sociale competenties te versterken en om rond gevoelens van verdriet, angst, vreugde te werken in het kader van ‘het’ verkeersongeval en de gevolgen ervan. Samoerai! werd de voorbije seizoenen meer dan honderd keer opgevoerd.

 

we zijn niet bang/ we zijn niet bang 

want we kennen dat monster nu al lang

we zijn niet bang/ we zijn niet bang

kom we steken dat monster in ’t gevang!

 

 

Tekst en concept: Wim Geysen en Peter Van Gucht
Spel, zang en muziek: Wim Geysen
Technische ondertsteuning: René Vanhove

 

Info @financiële afspraken: boeking@wimgeysen.be

Duur: 75’. Maximaal aantal toeschouwers: 200.

WGP voorziet alle technische benodigdheden. Opvoeringen in scholen, cultuurcentra en theaterzalen. CD met liedjes en teksten uit het theaterstuk beschikbaar op aanvraag.

REACTIES:

- Wij vonden alles heel geslaagd, er waren komische momenten maar we merkten toch dat het bij momenten heel stil werd toen de inhoud van het verkeersongeval ter sprake kwam. De inhoud ging dus niet verloren als gevolg van de grapjes.

- Het decor was sober maar efficiënt zodat de aandacht van de leerlingen niet werden afgeleid. Ik vond alles mooi in evenwicht 

- De kinderen konden zich helemaal inleven in het verhaal. De twee spelers brachten het theaterstuk op een zeer overtuigende manier. “Het monster” werd op een zeer kindvriendelijke manier voorgesteld aan de leerlingen, dus de combinatie tussen het serieuze en het ludieke hielden elkaar perfect in evenwicht.

- De leerkrachten vonden de voorstelling erg goed.  De acteurs waren schitterend.  Duidelijke, verstaanbare stemmen!  Muziek sprak zeker aan en we zullen niet nalaten de CD hiervan aan te kopen en te gebruiken. Ook het verhaal zat erg goed in elkaar.

- Ik vond het over de hele lijn knap en verrassend! Zo’ n ernstige problematiek op zo’ n plezante manier gebracht en toch helemaal aanwezig doorheen het hele stuk.

- Ik vond het superknap !  Het was ontspannend en toch werd een serieus thema uitgewerkt.

- Heel degelijk naar inhoud, al duurde het wel even voor ik goed doorhad waarover het ging. Ik dacht eerst dat 'het monster' een ernstige ziekte was... De acteurs deden het voortreffelijk, grappig wanneer het mocht, maar ook heel serieus bij bepaalde onderdelen, ik leefde erg mee.
- Mooie boodschap, leuk gebracht. Ook binnen de leefwereld van de kinderen, heel herkenbaar.
- Op een luchtige, grappige manier werd het verhaal stilaan duidelijk. Het decor was sober maar voldoende aangezien er weinig visueel nodig was om je te kunnen inleven in het verhaal. De taal en inleving van de acteurs vond ik zeer geslaagd. 
- Het decor was sober: niet te veel toeters en bellen. Hierdoor zijn de kinderen ook niet afgeleid en meer met het toneelstuk bezig. De acteurs leven zich enorm in hun rol in en gebruiken eerder een ontspannen spreektaal. Dit vond ik zeker niet storend. Soms overheerste de ontspanning, waardoor de ernst niet overkwam. 

- Super ! Mijn kinderen ( 5de lj ) zeiden wel dat ze al wat “groot” waren voor het stuk maar dat ze er toch zeker van genoten hadden.
- Kinderen vonden het heel leuk. In het begin was de boodschap van het monster voor hen nog niet echt duidelijk. Ze dachten aan een echt monster, maar naargelang het vorderde werd het dus ook voor hen duidelijk. De humor en de muziek in het stuk zorgden ervoor dat hun aandacht niet verzwakte. Leerlingen waren zo enthousiast dat ze na de voorstelling ook handtekeningen vroegen.

- De kinderen waren zeer enthousiast.

- Ernst en ontspanning zijn zeker in evenwicht! Toen het telefoontje kwam, was het plots erg stil.  De leerlingen waren erg betrokken.  Ook voor onze vele anderstaligen sprak het stuk aan.  We hebben wel bewust het 1ste leerjaar thuis gelaten.  Voor hen zou het taalgebruik te moeilijk zijn geweest.  Visueel zat alles goed in elkaar.

- De rijmverzen waren voor onze kinderen té moeilijk maar dit stoorde niet echt, ze bleven bij het gebeuren.

- De leerlingen reageerden heel enthousiast. Een nabespreking was wel noodzakelijk omwille van de ernst. Het verraste me wel dat het voor de meeste kinderen vrij duidelijk was wie ‘het monster’ was.

- Vooral het liedje 'We hebben een dagje vrij' is bij hen goed blijven hangen. Ze hebben zeker en vast genoten van de voorstelling en de acteerprestaties!

- Mijn klas (de 8-jarigen) waren heel enthousiast. Ze snapten ook de achterliggende boodschap al goed.
- De leerlingen waren geboeid en deden goed mee met de liedjes. Er was een leuke interactie met de acteurs aangezien de kinderen enorm dichtbij mochten plaatsnemen. Ze genoten er zichtbaar van.

-De kinderen vonden het fantastisch. Vooral de humor erin konden ze appreciëren.

- Dit stuk liet best wel een grote indruk na op bepaalde leerlingen, zeker op diegenen die goed snapten wat er gebeurd was. Zodoende was een bespreking achteraf zeker nodig, als vorm van ontlading, en zinvol. Zette nog meer aan tot denken.

- Ik kreeg reacties van ouders die vertelden dat hun kind thuis was gekomen en vol enthousiasme had verteld over het monster dat eigenlijk het gevaarlijke verkeer was. Dit spreekt dus voor zichzelf

- Naar aanleiding van de gesprekken rond verkeersongevallen kwamen verhalen en emoties naar boven In onze school is er een jongen uit het vijfde leerjaar die twee jaar geleden zijn vader verloor in een verkeersongeval.

- De meeste kinderen hadden het over de grappige situaties in het theaterstuk. Gelukkig zijn de kinderen nog niet betrokken geraakt in een ongeval en hebben ze dat ook nog niet van dichtbij meegemaakt. Het gegeven van het correcte uniform aan te trekken (fluohesje, helm, …) om het monster te bestrijden, sprak hen heel erg aan en werkt echt motiverend om dat ook te gaan doen.

- Het zou inderdaad een goede optie zijn moest er van Vlaanderen (of een instantie met betrekking tot verkeersveiligheid) uit een doordachte werkbundel opgesteld worden om rond verkeersveiligheid en preventie te werken. Hoe meer tastbare materialen wij als leerkracht hiervoor kunnen gebruiken en aanreiken voor de leerlingen, hoe beter.
- Het belang van hesjes wordt beter ingezien, kinderen vonden zo’n hesje niet cool. Wij zijn van plan om kinderen een eigen tekening te laten spuiten op het hesje zodat het wat meer gepersonaliseerd is, zoals we zagen in de voorstelling.
- Op school kreeg elke leerling een fluo-hesje .  Als leerkracht proberen we er echt op te hameren hoe belangrijk het dragen ervan wel is. Het moet een gewoonte worden om dit steeds te dragen.

- De kinderen vonden het alleszins een leuk idee om het fluohesje te 'personaliseren' met een tekening op de rug. Het dragen van dergelijke uitrusting is voor hen zeker niet belachelijk, ze dragen met graagte een hesje en/of een fietshelm...
- Ik merk dat het blijft leven bij de kinderen. Sommigen spreken over ‘mijn harnas aandoen’ ipv van ‘mijn fluohesje’, leuk toch!
- De leerlingen vinden het fluovestje nu misschien iets cooler. Maar op onze school staat de veiligheid sowieso voorop en dragen ze dagelijks hun fluovestje. HIer wordt dan ook op gehamerd!
 

 

Wim Geysen Theaterproducties

version Française du spectacle Flits!
Vrijdagavond, feestavond!
Meertalig muziektheater rond WO I
Over seksualiteit en haar schaduwkant
Een wildebras in Dierendorp
Binnen, buiten, binnen, buiten, binnen, buiten...