Grens

Over seksualiteit en haar schaduwkant

Het project ‘Grens’ is een samenwerking tussen het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen en Wim Geysen Producties. Via een theaterstuk worden thema’s als seksueel grensoverschrijdend gedrag, de invloeden van pornografie en het ontdekken van het eigen lichaam bespreekbaar gemaakt. ‘Grens’ richt zich tot jongeren (15+) en volwassenen.

BEKIJK HIER DE TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=_-vz_BQcB64&feature=youtu.be

Het project werd mogelijk gemaakt met de steun van Sabam for Culture en het Fonds Koningin Mathilde, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. In januari'16 werd het project bekroond met een BNP PARIBAS/FORTIS Foundation Award.

‘Grens’ wordt opgevoerd in scholen, theaterzalen, vertrouwenscentra en cultuurcentra. De didactische omkaderingsmap (ism KdG Hogeschool) bij de voorstelling vind je gratis downloadbaar op deze pagina (boven de foto's). 

Spel: Tine Byloo, Wim Geysen en Wim Van Deuren (+piano). Duur: 90’. Doelgroep: 15+.

Info & financiële afspraken: boeking@wimgeysen.be

In oktober 2016 verscheen de gelijknamige young adult-roman 'Grens' (Wim Geysen - 15+) bij uitgeverij Van Halewyck. Meer info & lezersreacties vind je bij 'Boeken'. Voor scholen en organisaties (doelgroep 15+ en volwassenen) worden boekenpakketten aangeboden met 10% korting vanaf vijf exemplaren &15% korting vanaf vijftien exemplaren. Info: boeking@wimgeysen.be 

'GRENS is een prachtig stuk over een lelijke realiteit. De opvoering heeft het verschil gemaakt bij onze opleidelingen, mede dankzij ongelofelijk knappe acteerprestaties. Proficiat en vooral heel hard bedankt.'  Tim Verleyzen, coördinator van de 4-jarige opleiding systeemtherapie aan het IPRR in Mechelen

 

De eerste reacties, na de toonmomenten:

‘Adembenemend theater ... omdat het raakt, confronteert, de deuren naar de gekwetste ziel op een kier zet. Puurheid in woord, beeld en muziek.’

‘We hebben het tijdens de terugrit gehad over de moed en de naturel waarmee jullie het geheel brengen. Grens is een heel sterk stuk! Heel knap ook hoe je de diverse leeftijden van Ruben in beeld brengt. Ondanks het ‘solide’ onderwerp hebben we erg genoten.’

‘Het springen in tijd en personages vond ik bijdragen tot de inhoud. Soms kan je de dingen die je overkomen niet chronologisch rangschikken : gevoelens overschrijden tijdspannes. Je verstand wil het herschikken om het aanvaardbaar te houden. Als kijker word je mee heen en weer geslingerd zodat eventuele rechtlijnigheid verwrongen wordt.’

‘Sterk acteerwerk, mooie beelden  en knappe muziek. Proficiat om dit moeilijke thema op zo’n  respectvolle manier te brengen.’

‘Knap, de suggestie die jullie opbouwen met het plastiekfolie. Bij de aanvang dacht ik: alles is beschermd, moet proper en ongeschonden blijven. Het leek wel een cadeau, één grote verrassing die je mag uitpakken en waarvan je mag genieten.  Plots werd het plastiekfolie een middel om het publiek af te schermen van de werkelijkheid. Tegelijkertijd bleef je alles zien en horen;  werd het een schreeuw naar erkenning. Even was het ook een manier om afstand te nemen, inpakken en wegdoen, geen speelpop meer willen zijn. Uiteindelijk werd het verstikkend.’

‘Sterk! Beklijvend van begin tot einde! Goed initiatief en broodnodig om dit thema bespreekbaar te maken. Knap gedaan!’

‘De wazige cabine is een sterk stuk decor op de scène. Zo is het leven toch vaak? Onduidelijk, onverstaanbaar, onbegrijpelijk, mistig. Ook de muziek kwam uit dit doosje. Ingepakt. Te nemen of te laten. Mooi.’

‘Soms ben ook ik sprakeloos… Erg onder de indruk. Sterk, diep en inspirerend!’

‘Een zeer knappe voorstelling!’

‘Onrust, onzekerheid, twijfel, verdriet, angst, verwarring, verlangen, genot, onwetendheid… Al deze gevoelens worden gevoelig neergezet op het podium.’

‘Echt een aanrader!’

‘Een zeer aangrijpende, gedurfde, confronterende en mooie voorstelling. Knap werk. Een gemeend dankjewel en proficiat aan de makers, de spelers en aan iedereen die deze voorstelling  mogelijk maakte.’

‘Het was super! Bedankt voor de mooie avond. Heel pakkend!’

‘Vergeven of vergeten? Een krachtig moment. Of vergeven doet vergeten of dat je door te vergeten niet hoeft te vergeven: daar valt geen ‘punt’ achter te plaatsen. Maar het is wel een strijd waarin dader en slachtoffer mekaar tegenkomen.’

‘Realistisch en pakkend. Echt een aanrader voor (toekomstige) leerkrachten en voor anderen die met de materie te maken krijgen.’

‘Wil even laten weten dat ik het een erg aangrijpende voorstelling vond. Veel bewondering voor de wijze waarop jullie zulk onderwerp naar voor brengen. Ik heb ook veel gedacht aan wat dit bij jongeren teweeg zou (kunnen) brengen. Voor een aantal onder hen zal het confronterend zijn, maar stuk opent deuren om het (voor de eerste keer) bespreekbaar te maken. Chapeau voor jullie werk. Doe zo voort!’

‘Wat mij bij blijft is het respect waarmee u omgaat met seksbeleving. Het is een harde, confronterende voorstelling waarvan je toch kan genieten.’

‘Schitterende vertoning. Aangrijpend en heel actueel. We waren er stil van.’

‘Ik was ontroerd na de voorstelling. Ik voelde me fier op de vele collega's die elke dag weer werken met jongeren die op seksueel vlak over de grens gaan. Omdat we die jongeren toch graag zien, ondanks hun gedrag. Ik voelde ik me verbonden met Sofie, Ruben en Michiel. Er werd heel mooi acteerwerk neergezet. Het bleef nazinderen, dat is zeker. Zo ook de vraag hoe het zal zijn voor jongeren om dit theaterstuk te zien? Zullen ze de uitnodiging horen om over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag te praten? Zullen ze weten bij wie ze terecht kunnen? Is er voor hen een vangnet in familie en/of professionele hulpverlening? Ik hoop dat waar het theaterstuk wordt gespeeld, ook tegelijk gezocht en gewerkt wordt aan deze omkadering. Tot slot denk ik ook dat dit een van de vele beginpunten is om het te hebben over seks en bijhorende grenzen met kinderen en jongeren. Proficiat Stein, Wim en collega's!’

REACTIES NA SCHOOLVOORSTELLINGEN

Ik wilde jullie nog even bedanken. Gisteren was voor mij nog wat een hectische namiddag, dus ik heb jullie niet meer persoonlijk gezien. Dus vandaar even via mail.Na elk van de drie voorstellingen kreeg ik super toffe reacties, zowel van leerkrachten als leerlingen. Een heel sterk stuk, goed gespeeld en voor ons iets waar we de komende weken tijdens bepaalde lessen op een heel fijne manier met de leerlingen kunnen werken aan bepaalde thema's. Dus echt een heel dikke merci! Groetjes, Sarah /  Via deze weg wil ik jullie allemaal nog eens hartelijk bedanken voor afgelopen donderdag. Het was een geslaagde voormiddag en dat komt mede dankzij jullie. 
Ik heb de evaluaties van de leerlingen al gelezen en die zijn lovend. De leerlingen hebben er echt iets aan gehad en vonden het interessant. Volgend jaar zullen we eventuele vragen van onze vierdejaarsleerlingen bij het theaterstuk opvangen door op voorhand al iets rond het stuk te doen.Voldane groeten, Ellen /  Beste Wim en medespelers, de voorstelling is bij tal van aanwezigen positief onthaald. De scholen meldden me dat er zelfs enkele leerlingen zo tot een hulpvraag gekomen zijn. Ook de school die in aanraking komt met leerlingen als "dader" en dus ook met "slachtoffers" reageerde goed. Tal van organisaties en hulpinstanties waren uitgenodigd, zoals de zorgteams van de omliggende gebieden, Tejo, OOC's die jongeren met diverse problematieken opvangen, enz. Sommigen kwamen na de voorstelling de uitvoerders proficiat wensen. Zelf vond ik het ook een goede uitvoering. Algemeen commentaar: "Beladen, maar eindelijk eens iets dat duidelijker weergeeft wat het inhoudt, en dan waarschijnlijk nog te minimaliserend ... Zelf ben ik van mening dat, met iets 'beklijvend' over te laten komen, het effect heeft. De leeftijd van de leerlingen is oké mits een goede voorbereiding in de scholen. Zonder voorbereiding van de aanwezigen komt het soms heftig over, hetgeen vooral aanduidt hoe moeilijk dit thema ligt, alsook hoe onbekend en 'onbemind qua aanbreng' het is binnen hulporganisaties. Dit theaterstuk kan een belangrijke bijdrage betekenen in de bespreekbaarheid van het taboe. Hopelijk komt het méér en méér in het ( school)zicht zodat er preventief en curatief kan ingegrepen worden, hetgeen seksueel grensoverschrijdend gedrag zou kunnen reduceren, alsook de jongeren zou doen stilstaan bij het probleem langs beide kanten uit. Met genegen groeten, Marleen

 

Wim Geysen Theaterproducties

version Française du spectacle Flits!
Vrijdagavond, feestavond!
Meertalig muziektheater rond WO I
We zijn niet bang, we zijn niet bang!
Een wildebras in Dierendorp